Din integritet är
självklar för oss. Vi behandlar alla personuppgifter med respekt och följer
gällande lagar. För oss är det viktigt att du känner dig trygg med att lämna
ifrån dig personuppgifter och att du vet hur din information kan komma att
användas. Vi sparar bara dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt
och delar dem endast med tredjepart som följer vår policy. Vi använder alltid
lämpliga överföringsmetoder när vi hanterar personuppgifter. Att läsa igenom en
integritetspolicy är viktigt så vi hoppas att du tar dig tid till detta.
Insamling av data
Vi hanterar
personuppgifter rörande prospekt, nuvarande och tidigare kunder,
samarbetspartners och leverantörer. Personuppgifterna kan komma direkt från dig
eller samlas in via våra samarbetspartners eller annan tredje part.
Vi samlar in data
genom flera olika kanaler, t.ex. när du kontaktar oss via telefon, e-post,
eller sociala medier, gör en beställning i vår webbshop, fyller i formulär på
vår hemsida, ingår ett avtal med oss, besöker oss på en mässa eller anmäler dig
till event och kurser. Vid våra arrangemang kan det förekomma
fotografering för dokumentation samt marknadsföring.
Informationen vi
samlar in är generellt sett nödvändig för att ingå ett avtalsförhållande med
oss. De uppgifter vi har är relaterade till din yrkesroll som t.ex.
tjänsteadress, telefonnummer, e-postadress, namn och befattning. Vi samlar även
in information såsom tidigare köp, serviceärenden och produkter eller tjänster
som du har visat intresse för att köpa.
Varför samlar vi in data?
De huvudsakliga
anledningarna till att vi samlar in och hanterar dina personuppgifter är för
att:
Hitta potentiella kunder och utveckla
kundrelationer.
Tillhandahålla produkter, tjänster och
digitala verktyg.
Ge dig service och support när du har
problem, såväl på plats som på distans.
Kontakta dig med relevant information
kring våra produkter och tjänster, nyheter, erbjudanden och inbjudningar till
kurser och relevanta marknadsaktiviteter.
Försöka tillmötesgå dina önskemål när du
deltar på våra arrangemang.
Genomföra marknadsundersökningar.
Ta fram statistik och genomföra analyser
i syfte för att förbättra våra tjänster, varor och erbjudanden, däribland
långsiktig analys för att fånga trender över tid.
Bekräfta din identitet och verifiera dina
personuppgifter.
Upptäcka eller förhindra olika typer av
bedrägerier eller annan olaglig användning.
Administrativa syften såsom planering och
utveckling av Plandents affärsverksamhet.
Vi hanterar endast
personuppgifter när vi har en rättslig grund. Vilken rättslig grund vi använder
beror på vilken typ av personuppgifter och i vilket sammanhang vi hanterar dem.
Det här betyder att
vi samlar in och behandlar personuppgifter i följande fall:
Vår rättsliga grund för hantering av
personuppgifter är fullgörande av avtal när du har ett avtal med oss eller
överväger att ingå ett.
När vi med stöd av intresseavvägning har
en affärsmässig anledning att hantera dina personuppgifter. Dessa anledningar
kan exempelvis vara att utveckla kundrelationer och verksamheten. När vi
använder intresseavvägning som rättslig grund överväger vi noga att hanteringen
är förenlig med den registrerades rättigheter.
Vi har i vissa fall en rättslig
förpliktelse att hantera och spara personuppgifter, till exempel måste vi följa
bokföringslagen.
Vi kan också hantera personuppgifter när
du på förhand har gett oss samtycke.
Vilka kan vi komma att dela informationen med?
Idshop är del av en
global koncern och på grund av de tekniska och verksamhetsmässiga kraven så kan
vi komma att behandla personuppgifter utanför den europeiska unionen och/eller
det europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Om vi överför personuppgifter
utanför EU/EES så kommer överföringen att genomföras med adekvata
överföringsmekanismer som exempelvis genom att använda standardiserade
dataskyddsklausuler.
Idshop kommer aldrig
att sälja den insamlade informationen till tredje part eller använda den
utanför sitt syfte. I de fall vi tilldelar tredje part åtkomst till insamlade
uppgifter sker det på uppdrag av Idshop för att kunna utföra våra åtaganden
gentemot våra kunder och övriga intressenter.
Vi kan också komma
att dela personuppgifter inom våra gruppbolag och regionala försäljningsbolag
och leverantörer. I vissa fall kan vi också dela personuppgifter med lämplig
och auktoriserad tredje part för att kunna utföra tjänster åt våra kunder och
samarbetspartners. Vi kan också överföra personuppgifter till underleverantörer
som behandlar data på uppdrag av oss för t.ex. IT-utveckling och support. Vi
delar endast information med myndigheter om vi blir beordrade att göra det
genom lagstadgade krav.
Vi vidtar alla
rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att
uppgifterna hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå vid överföring till
eller delning med koncernen samt tredje part.
Hur hanterar vi informationen?
Vi ser till så att
dina personuppgifter lagras och hanteras på ett lämpligt och säkert sätt.
Enbart personer med befogenhet har tillgång till de personuppgifter vi lagrar. Tillgång
till dessa personuppgifter hanteras på en strikt behovsbasis. Vi kräver att
alla våra medarbetare som har tillgång till någon form av personuppgifter
hanterar dem konfidentiellt.
Hur länge sparar vi informationen?
Vi sparar data så
länge som det är nödvändigt för att uppfylla det syfte för vilket data samlades
in, eller för att utföra våra åtaganden och så länge det krävs enligt
lagstadgade lagringstider, särskilt vad gäller redovisningskrav.
Generellt sett så
behandlar vi relevanta personuppgifter under den period som relationen
bibehålls samt en fördefinierad period efter det att relationen avslutats.
Vi ämnar säkerställa
att de personuppgifter vi behandlar är uppdaterade och korrekta. I vissa
sammanhang så kan vi komma att anonymisera personuppgifter för exempelvis
statistiska syften.
Användning av cookies
Vi använder cookies,
web beacons och liknande tekniker* (gemensamt kallade “cookies”) för
att förbättra din upplevelse hos oss.
Vad är cookies?
Cookies är små
textfiler bestående av bokstäver och siffror. Dessa skickas från vår webserver
och sparas på din enhet enligt nedan. Vi använder oss av olika cookies:
Sessionscookies är en tillfällig cookie
som upphör när du stänger din webbläsare eller app.
Varaktiga cookies är cookies som ligger
kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut.
Förstapartscookies är cookies satta av
webbplatsen du besöker.
Tredjepartscookies är cookies satta av en
tredjepartssida.
Web beacons är små transparenta grafiska
bilder som kan finnas i e-post.
* Liknande tekniker är tekniker som lagrar information i
din webbläsare eller i din enhet på ett sätt som liknar cookies och web
beacons.
Varför använder vi cookies?
Med stöd av
intresseavvägning använder vi cookies för att förbättra de tjänster vi erbjuder
dig. Några av våra tjänster behöver cookies för att fungera, medan andra finns
för att göra våra tjänster mer smidiga för dig.
Vi sparar aldrig
cookies längre tid än det är nödvändigt. Alla cookies har raderats senast 26
månader efter ditt senaste besök på vår webbplats.
Hur kan du kontrollera användandet av
cookies?
Din webbläsare eller
enhet tillåter dig oftast att ändra inställningarna för användningen och
omfattningen av cookies. Gå till inställningarna för din webbläsare eller enhet
för att lära dig mer om hur du justerar inställningarna för cookies. Du kan
till exempel välja att blockera alla cookies, endast acceptera
förstapartscookies, eller radera cookies när du stänger ner din webbläsare.
Tänk på att vissa
tjänster kanske inte fungerar om du blockerar eller raderar cookies.
Dina rättigheter
Rätt att få tillgång till din data. Du
har rätt att begära en kopia av de uppgifter vi har om dig och verifiera den
information vi har om dig.
Rätt till rättelse. Du har rätt att
korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
Rätt att bli raderad (“rätten att
bli bortglömd”). Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter
för de fall att informationen inte längre är nödvändig för det syfte den blev
insamlad för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att
omedelbart radera delar av din data. Dessa skyldigheter kan komma från
bokförings- och skattelagstiftning. Vad vi då gör är att blockera den data som
vi är skyldiga att spara, från att kunna användas till andra syften än att
uppfylla sådana legala skyldigheter.
Rätt till att avstå från medverkan på
fotografier samt rätt att avregistrera dig från direktmarknadsföring via post
och e-post.
Du har rätt att
påtala felaktigheter om hur vi hanterar dina personuppgifter till
Datainspektionen.
Kontakta oss
Har du frågor kring vår personuppgiftsbehandling eller om denna
integritetspolicy är du välkommen att kontakta oss på info@idshop.se